به گزارش خبرنگار سینماپرس این گفتگوها از زمستان سال ۱۳۹۳ تا بهار سال ۱۳۹۷ گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد سیدضیاءالدین دری انجام داده اند.
****************************************
سید ضیاء الدین دری کارگردان سینمای ایران گفت: مهمترین مشکل ما در جشنواره فیلم فجر نبود مدیران ریسک پذیر در عرصه کلان فرهنگ و هنر است که جرات برگزاری جشنواره به صورت آکادمی و ایجاد تغییرات اساسی در آن را ندارند. جشنواره فیلم فجر از ابتدا بر پایه این امر بنیان شده بود که مدیران سینمایی بتوانند در آن بیلان خود را ارائه نمایند و آثار تولیدی یکسال سینمای ایران را به نمایش بگذارند. شاید یکی از دلایل مهم این موضوع هم این بود که در سال ۱۳۵۶ تولید فیلم در سینمای ایران با آن همه سوژه های مبتذل نزدیک به ۱۴۰ فیلم در سال رسیده بود، اما بعد از انقلاب اسلامی تا حدود سال ۱۳۶۲ رسماً هیچ تولیدی در سینمای ایران وجود نداشت و این باعث شده بود تا مدیران بخواهند اگر معدود تولیدی در سینمای ایران صورت می گیرد آن را با صدای بلند اعلام کنند.
یکی از معضلات مهم جشنواره فیلم فجر این است که فیلم ها را در جشنواره فیلم فجر رونمایی می کند این در حالی است که بایستی حداقل یک سال جشنواره فیلم فجر متوقف شود و چرخه اکران فیلم ها به نمایش درآیند و مردم به تماشای فیلم ها بروند و سپس جشنواره مانند یک آکادمی عمل کرده و از میان فیلم های اکران شده در طول یک سال گذشته بهترین ها را انتخاب نماید. سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳
سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: مدیران سازمان صدا و سیما به دلیل تعصب و یا تعارفاتشان با برخی فیلمسازان به برخی افراد باعث شدند تا ما در نوروز امسال شاهد فرصت سوزی در تلویزیون باشیم. در تلویزیون کشور ما مرسوم است که معمولاً مدیران با فیلمسازان و برنامه سازان تعارف دارند و مدیران ما هنوز به آن حد نرسیده اند که اگر احساس می کنند یک مجموعه تلویزیونی و یا برنامه ای با استقبال از سوی مخاطبان روبرو نشده است آن را به صورت قاطعانه متوقف کنند و همین امر باعث می شود تا ما در تلویزیون کشورمان شاهد تولید سریال ها و برنامه های به شدت نازلی باشیم که مخاطبان را به شدت گریزان می کنند.
وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا مرسوم است که ساخت سریال های تلویزیونی را بر عهده کارگردانان مطرح و پخته بالای ۵۰ سال می گذارند اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما شرایط به گونه ای است که برخی افراد که نامی از خود به جای گذاشته اند در هر بازه زمانی که مایل به کار باشند می توانند در تلویزیون اقدام به تولید سریال کنند و یا اینکه هر فرد تازه از راه رسیده ای می تواند روی صندلی کارگردانی بنشیند و برای مخاطبان گسترده تلویزیون اقدام به ساخت سریال کند که این امر برای تلویزیون ما امری بسیار بد و خطرناک است. دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴
سیدضیاء الدین دری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در آستانه اولین سالگرد تأسیس گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: فیلم هایی که طی یک سال گذشته در این گروه سینمایی به نمایش درآمده حاکی از آن است که سینمای «هنر و تجربه» جایگاه برخی فیلم های پرلکنت و بی اندیشه است. برای من جالب است که عنوان مهم «تجربه» را به این گروه سینمایی اطلاق کرده اند؛ چرا که کارهایی که به عنوان فیلم تجربی توسط جوانان بی تجربه ساخته می شود تنها یک سیاه مشق است و به هیچ عنوان نمی توان آثار نازل و بی محتوای آن ها را به عنوان تجربه قلمداد کرد.
ممکن است که مثلاً یک فیلم ایده خوب و قابل قبولی داشته باشد اما این باعث نمی شود که مدیران سینمای کشور بخواهند برای یک ایده هزینه کرده و جایزه های آن چنانی به ایده بدهند؛ متأسفانه در شرایطی که ساخت فیلم های شاخص توسط فیلمسازان مطرح سینمای ایران متوقف شده است و اغلب فیلمسازان در بیکاری به سر می برند شنیده ها حاکی از آن است که رخی از این فیلم ها با بودجه های میلیاردی ساخته و بعد با عنوان «هنر و تجربه» روانه اکران می شوند. جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴
سیدضیاء الدین دری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون که چندی پیش پروانه ساخت فیلم «پهلوان خشمگین» را از سوی سازمان سینمایی دریافت کرد در رابطه با وضعیت تولید این اثر گفت: به دلیل عدم تأمین سرمایه لازم امکان ساخت این اثر سینمایی فعلاً فراهم نیست و من در حال رایزنی با سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی برای تولید این فیلم هستم. فراهم کردن امکانات برای فیلمسازانی مثل من در تمامی دوره های مدیریتی سخت بوده است چرا که ما به سمت تولید فیلم های ساده نرفته ایم و همواره تلاش کرده ایم تا به جزئیات فیلم ها توجه ویژه ای داشته باشیم. سینمای ایران در حال حاضر به سمت تنبلی پیش رفته و یکی از دلایل اصلی آن این است که فیلمسازان در فیلم هایشان به جزئیات هیچ توجهی ندارند و به همین دلیل است که مردم از فیلم های آن ها استقبالی نمی کنند چون مخاطبان امروزی بسیار فهیم هستند و به خوبی متوجه می شوند که برای چه فیلمی زمان و بودجه لازم صرف شده و برای چه فیلمی صرف نشده است. دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴
سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با آغاز به کار هیأت انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معتقد است برای حذف نگاههای سلیقه ای باید شکل برگزاری آن تغییر کند. جشنواره فیلم فجر به صورتی است که تیتر آن مربوط به انقلاب اسلامی است و به همین دلیل پس از سقوط رژیم پهلوی تغییرات زیادی در در سینما اعمال شد و سینمای فعال در کشور با عنوان «سینمای انقلاب اسلامی» شناخته می شد که به نوعی آینه جامعه و نماد فرهنگ و هنر ایران بود که ما باید همچنان در حفظ این عنوان کوشا باشیم.
من معتقدم شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر باید تغییر کند و اگر ما می خواهیم این جشنواره بتواند به اعتبار اولیه خود در سطح کشور و سپس در سطح بین الملل بازگردد بایستی آن را به صورت آکادمی برگزار کنیم و به همه فیلم ها اجازه شرکت داده و به مردم اجازه بدهیم در طول یک سال همه بسته تولیدی سینما را بدون جنجال تماشا کنند و خودشان بهترین آثار را انتخاب کرده و سپس چند کارشناس ارشد سینمایی با ۴-۵ فیلمی را که نزدیک به یکدیگر هستند مورد داوری قرار داده و از میان آن ها بهترین را برگزینند. شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴
سیدضیاء الدین دری کارگردان شهیر سینما و تلویزیون در پی انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: توصیه مهم و جدی من به ایشان این است که اولاً برای انجام کارهای خود هیچ گونه عجله ای نداشته باشند و سپس با تدبیر در پی تأسیس یک اتاق فکر تخصصی باشند تا از این طریق بتوان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را برای اداره سازمان صدا و سیما تدوین کرد. آنچه رسانه ملی بیش از هر نکته دیگری به آن نیاز جدی دارد این است که یک اتاق فکر تخصصی به دور از سفارشات و لابی بازی های مرسوم تنها با حضور کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و... در سازمان صدا و سیما تشکیل شود و آقای عسگری هوشمندانه از نظرات مشاوران و کارشناسان بهره مند شده و بر اساس این نظرات برنامه های خود را به پیش برند. گرفتن مشاوره هم تنها نباید به حضور همین افراد در اتاق فکر محدود شود؛ رئیس رسانه ملی می تواند درهای اتاق خود را به روی تمامی برنامه سازان باتجربه که طی تمامی این سال ها در تلویزیون حضوری فعال داشته اند باز گذاشته و با بهره مندی از نظرات ایشان کاری کنند تا مشکلات موجود در رسانه ملی برطرف گردد. سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
سیدضیاء الدین دری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: فارابی باید نهادی برای تولید فیلم های مبتنی بر منافع و ارزش های ملی و دینی باشد، متأسفانه ما در طول سال تنها شاهد تولید یکی دو فیلم متوسط یا خوب توسط این نهاد سینمایی هستیم که در آن ارزش های ملی و دینی حفظ شده است که آن فیلم ها هم به نوعی با آژان کشی تولید می شوند. وضعیت بنیاد سینمایی فارابی امروزه بسیار آشفته است و به نوعی می توان تعبیر «شتر، گاو، پلنگ» را در مورد آن به کار برد؛ من نمی دانم وظیفه بنیاد سینمایی فارابی چیست؟ آیا این نهاد قرار است از فیلمسازان حمایت کند؟ آیا قرار است این نهاد وضعیت تولید آثار سینمایی در کشور را بهبود ببخشد؟ آیا قرار است بودجه این نهاد برای تولیدات سینمایی مطلوب کشور هزینه شود؟ اگر سالانه به طور میانگین بنیاد سینمایی فارابی مبادرت به کمک برای تولید ۴۰ فیلم سینمایی کند شاید تنها یکی دو مورد از آن ها مبتنی بر اهداف ملی و ارزش های کشور باشد ما اگر نیم نگاهی به کارنامه این بنیاد در همین سال گذشته بیندازیم به راحتی متوجه این قضیه می شویم که فیلم های خوب و مبتنی با اهداف ملی به صورت بسیار محدودی مورد حمایت قرار گرفته اند و فیلمسازانی که فیلم هایشان مورد حمایت این بنیاد قرار گرفته با تلاش های بیرونی بسیار و جنگ و دعواهای فراوان موفق شده اند تا فیلم شان را بسازند. این در حالی است که مابقی فیلم هایی که بنیاد سینمایی فارابی از آن ها حمایت می کند عموماً جزو آثاری هستند که از همان بدو تولید برای حضور در جشنواره های خارجی دورخیز کرده اند و تنها هدف شان دیده شدن در جشنواره های جهانی است و حفظ ارزش های ایرانی و اسلامی در آن ها جایی ندارد؛ در واقع می توان به این نتیجه رسید که بنیاد سینمایی فارابی از فیلم هایی که ملاک نظام هستند حمایت نمی کند و به همین دلیل ما با وفور آثار سیاه نمایی و... در سینمای کشور روبرو هستیم. شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵
سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما نیاز به جشنواره فیلم جهان اسلام داریم و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشورمان باید بدانند که اگر این کار را انجام دهیم برنده سینمای دنیا خواهیم شد. ما نیاز به آن داریم که فیلمسازان مسلمان تمامی دنیا از آمریکا گرفته تا روسیه را پیدا کنیم، فیلم های شان را بازبینی کنیم و از آن ها بخواهیم تا در جشنواره ای با عنوان جشنواره فیلم جهان اسلام که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود شرکت کنند و از این طریق بتوانیم این جشنواره را تبدیل به اسکار سینمای اسلام کنیم.
ما باید در مسیری گام برداریم که با نظام حکومتی و فرهنگ ملی مان قرابت دارد و از طریق یک جشنواره فرهنگی بتوانیم دستاوردهای کلانی در تمامی حوزه ها و زمینه ها کسب نماییم؛ ما نباید دل خوش به حضور برخی هنرمندان درجه ۲ و درجه ۳ باشیم که به عنوان مهمان سینمای جهانی به ایران دعوت می شوند. ما باید در ابتدا برای برگزاری جشنواره ها هدف گذاری های کلان داشته باشیم و سپس این سوأل را از خودمان بپرسیم که با برگزاری چنین جشنواره هایی به چه نتیجه ای می خواهیم برسیم؟ دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: احساس رهبری در رابطه با شرایط فرهنگی جامعه باعث فرمان «آتش به اختیار» توسط نیروهای متعهد و انقلابی شده است چرا که مدت ها است ایشان در رابطه با ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» تأکیدات ویژه ای دارند اما هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه ها رخ نداده است.
کارگردان سریال های تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» در پی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان که آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل کار کنند و از اصطلاح «آتش به اختیار» در این باره استفاده فرمودند، افزود: یأس مقام معظم رهبری از ناحیه کسانی است که مسئولیت های مستقیم دارند و نسبت به دغدغه ها و فرمایشات ایشان بی توجه هستند؛ سازماندهی ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» که ایشان بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به آن ها اشاره داشته و تأکید ویژه ای مبنی بر توجه روی این حوزه ها داشته اند در دست دولت ها است اما دولت ها بی تفاوت از کنار آن عبور کرده اند. دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
سیدضیاء الدین دری تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با رکود سینما گفت: عدم وجود امنیت در سینما، توقیف آثار و اعمال سلیقه های متعدد باعث کاهش تولید فیلم های سینمایی طی سال های اخیر شده است و اتفاق در دراز مدت می تواند تبعات منفی برای سینمای ما در پی داشته باشد. اگر صاحب نظران سینما بتوانند راهکاری برای ممیزی های متعدد در سینمای ایران ارائه دهند و این راهکارها بتواند به تأیید وزیر ارشاد برسد و حداقل این مصوبه در هیأت دولت قانونی شود و بعداً به صورت یک لایحه به مجلس برود و در آنجا تصویب شود ما می توانیم شاهد آن باشیم که سرمایه گذاران مجدداً علاقمند به سرمایه گذاری در سینما شوند و جرأت آن را داشته باشند که فیلم تولید کنند و از این ترس نداشته باشند که اگر فیلمی تولید کنند به دلیل اعمال سلیقه مدیری منجر به توقیف می شود. سهشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینما و نهادهایرصنفی مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر گفت: بنده از ابتدا بدون آنکه هیچ دعوا و یا خصومتی با برگزارکنندگان این رویداد داشته باشم با جداسازی جشنواره فیلم فجر و دو پاره کردن آن موافق نبودم و در جلسات خصوصی این مسأله را با دست اندرکاران این رویداد مطرح کرده بودم. دلیل عمده بنده هم این بود که ما ظرفیت برگزاری چنین جشنواره بین المللی را به دلایل مختلف نداریم و مدیران باید در پی برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» باشند. در حال حاضر بیش از یک نیم میلیارد نفر مسلمان در سراسر جهان زندگی می کنند و ما می توانیم با برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» برنده سینمای دنیا شویم؛ خوراک فرهنگی بسیار مناسبی از این رهگذر برای برگزاری این رویداد نصیب ما می شود و ما می توانستیم با برگزاری این جشنواره شاهد اثرگذاری های مثبت آن باشیم. ما باید در مسیری گام برداریم که با نظام حکومتی و فرهنگ ملی مان قرابت دارد و از طریق یک جشنواره فرهنگی بتوانیم دستاوردهای کلانی در تمامی حوزه ها و زمینه ها کسب نماییم. یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
روحش شاد و یادش گرامی باد
ارسال نظر